Droga ekspresowa 89 (Izrael)

S89
Długość58 km
DystryktyPółnocny
Zdjęcie
Most w rejonie miasta Safed

Droga ekspresowa 89 (hebr. כביש 89) – jest drogą krajową biegnącą z miasta Naharijja przez Galileę do moszawu Elifelet na północ od Jeziora Tyberiadzkiego w Izraelu.

Przebieg

Droga nr 89 biegnie równoleżnikowo z zachodu na wschód, od miasta Naharijja do moszawu Elifelet na północ od Jeziora Tyberiadzkiego.

Równina przybrzeżna

Swój początek bierze w mieście Naharijja na skrzyżowaniu z drogą nr 4. Kieruje się na wschód ulicą HaNassi Ben Cvi i przy wyjeździe z miasta mija położony po stronie północnej Szpital Zachodniej Galilei. Zaraz za szpitalem jest położone skrzyżowanie z drogą prowadzącą na południe do moszawu Ben Ammi. Następnie droga mija okoliczne sady owocowe i opuszcza równinę przybrzeżną Izraela, wjeżdżając między wzgórza Zachodniej Galilei. Przy kibucu Kabri znajduje się skrzyżowanie z drogą nr 70. W rejonie tego skrzyżowania droga nr 89 zaczyna być drogą dwujezdniową. Kilometr za tym skrzyżowaniem jest zjazd do położonej na południu szkoły średniej HaGalil HaMa'arawi.

Górna Galilea

Na wschód od kibucu Kabri droga nr 89 jedzie wzdłuż wadi strumienia Nachal Gaton i wspina się na zbocza wzgórz Górnej Galilei. Ponad 1 km dalej jest skrzyżowanie z drogą nr 8833, która prowadzi na południowy wschód do kibuców Gaton i Jechi’am. Następne skrzyżowanie umożliwia zjechanie do położonej na północy wioski komunalnej Newe Ziw. Po 7 km dojeżdża się do położonej na północ od drogi miejscowości Mi’ilja. Kawałek dalej jest skrzyżowanie z drogą nr 8833, która prowadzi na południowy zachód do moszawów Me’ona i En Ja’akow. Potem mija się położoną na północy strefę przemysłową Ma’alot i dojeżdża do miasta Ma’alot-Tarszicha. Droga nr 854 umożliwia dojazd do położonej na południowym wschodzie strefy przemysłowej Tefen. Przy wyjeździe z miasta na północ od drogi leży Agam Monfort i skrzyżowanie Tafen z drogą nr 864 prowadzącą na południe do moszawu Chosen. Około 1,5 km dalej jest zjazd do położonego na południu moszawu Curi’el i po kolejnych 2 km jest skrzyżowanie z drogą nr 8944, która prowadzi na północny zachód do moszawu Elkosz. Dalej droga dojeżdża do położonego u północno-zachodnich podnóży masywu góry Meron (1208 m n.p.m.) miasteczka Churfeisz. Odcinek drogi od Elkosz do Churfeisz przeszedł w latach 2010-2012 gruntowną przebudowę[1]. Droga nr 89 przechodzi tutaj w jednojezdniową i po wyjechaniu z miasta dociera do skrzyżowania prowadzącego na szczyt góry Meron. Kawałek dalej dociera się do kibucu Sasa i skrzyżowania z drogą nr 899 prowadzącą na północny zachód do wioski komunalnej Mattat i na północny wschód do moszawu Dowew. Kilometr dalej jest skrzyżowanie z drogą prowadzącą na północ do kibucu Ciwon. Potem droga dociera do miejscowości Dżisz, w której wykręca na południe omijając od wschodu górę Meron. Po drodze mija się położony na zachodzie moszaw Kefar Choszen, na wschodzie wioskę komunalną Bar Jochaj. W moszawie Meron jest skrzyżowanie z drogą nr 866, prowadzącą dalej na południe do moszawu Kefar Szammaj. Natomiast droga nr 89 wykręca tutaj na wschód o po 5 km dociera do skrzyżowania z drogą nr 886 przy bazie wojskowej Ein Zeitim – jest tu zjazd do położonego na północy moszawu Dalton. Tuż za skrzyżowaniem od drogi nr 886 odbija w kierunku południowo-wschodnim droga nr 8900 prowadząca do wioski komunalnej Birijja. Droga nr 89 wykręca dalej na południe i dociera do miasta Safed. Przy wyjeździe z miasta droga wykręca na południowy wschód i przejeżdża przez most nad wadi strumienia Akbara.

Rów Jordanu

Po minięciu Safedu droga nr 89 zaczyna zjeżdżać do depresji Rowu Jordanu na północ od jeziora Tyberiadzkiego. Kończy swój bieg na węźle drogowym z drogą ekspresową nr 90 przy moszawie Elifelet. Jej przedłużenie dociera jeszcze do bazy wojskowej Filon.

Zobacz też

Przypisy

1. Droga nr 89 między Elkosz a Churfeisz (hebr.). W: IRoads [on-line]. [dostęp 2013-05-20]. [zarchiwizowane z tego adresu (2013-05-10)].

Media użyte na tej stronie

BAB-Grenze-dark.svg
Sign no. 392 - Customs, darker version
AS-prom rzeka-icon.svg
prom rzeka-icon.
AB-Tunnel.svg
(Motorway) tunnel Icon. Drawing similar to Swiss road signs.
AB-Tank.svg
Gas station symbol
20 airtransportation inv.svg
AIGA Air Transportation sign (inverted)
AS-parking-icon.svg
Parking icon. Drawing similar to Polish road signs.