Główny Szlak Świętokrzyski

szlak turystyczny czerwony Czerwony szlak turystyczny Gołoszyce – Kuźniaki – główny szlak turystyczny na terenie Gór Świętokrzyskich. Jest najdłuższym szlakiem Gór Świętokrzyskich – ma długość 105 km. Prowadzi przez wszystkie najważniejsze miejsca regionu: Jeleniowski Park Krajobrazowy, Świętokrzyski Park Narodowy, poprzez Łysiec, Łysicę i Radostową, skończywszy na lasach suchedniowskich i oblęgorskich.

Na trasie szlaku znajduje się szereg rezerwatów przyrody oraz znanych atrakcji turystycznych – warto odwiedzić m.in. sanktuarium na Świętym Krzyżu, Nową Słupię, Świętą Katarzynę i Kakonin.

W 1983 roku szlakowi nadano imię Edmunda Massalskiego[1].

Opis szlaku

Odcinek Wymyślona – Tumlin

Psarska i Miejska. Widok z Radostowej

W obniżeniu terenu za Wymyśloną szlak krzyżuje się z drogą polną łączącą Krajno z Bęczkowem. Dalej wiedzie wśród pól stromo wznosząc się ku Radostowej. Na linii lasu znajduje się punkt widokowy, z którego rozciąga się widok na Bukową Górę, góry Psarską i Miejską oraz na Łysicę. Kierując się wciąż prosto na zachód, szlak zmierza w gęstwinę leśną. Po kilkudziesięciu metrach o dotarciu na sam szczyt informuje znak pomiarowy wraz z pozostałościami triangula. Od tego miejsca szlak stale traci na wysokości. Wąska i kręta ścieżka wiedzie wśród iglaków, a oznaczenia szlaku gubią się w gęstwinie. Trasa przecina polanę, następnie wychodzi na ścieżkę równoległą do poprzedniej. Tutaj teren znacznie obniża się. Śliskie, gliniaste podłoże pocięte wyżłobionymi przez wodę szczelinami znacznie utrudnia marsz w dół. Tuż przed dotarciem na dno doliny Lubrzanki drzewa ustępują śródleśnej niwie. Rozciąga się stąd widok na bliźniaczą Dąbrówkę. Bliskość rzeki powoduje, że ścieżka przez większą część roku tonie w błocie. Nad Lubrzanką szlak spotyka się ze szlakiem niebieskim. Obie trasy wspólnie prowadzą przez nowo wybudowaną kładkę do szosy w Ameliówce, po czym skręcają w lewo w kierunku Mąchocic. Po kilkudziesięciu metrach szlak czerwony odchodzi od szosy kierując się na zbocze Dąbrówki. U jej stóp mija drewnianą bramkę, po czym pnie się stromo w kierunku szczytu. Na tym odcinku brak jest wytyczonej ścieżki, podejście wyznaczyła sama natura rzeźbiąc w zboczu głęboką kamecznicę. W miarę zbliżania się do wierzchołka nachylenie stoku staje się łagodniejsze. Wreszcie szlak opuszcza stary las i podąża skrajem niewielkiej szkółki leśnej. Tutaj wspaniałą panoramą Radostowej Dąbrówka odwzajemnia piękne widoki sprzed kilku kilometrów. Dalej trasa wiedzie krętą dróżką leśną. Marsz spowalniany jest przez coraz gorsze wyznakowanie szlaku i plątaninę ścieżek przecinających właściwą drogę. Szlak mija przydrożne drzewo, na którym umieszczono prostą drewnianą konstrukcję z krzyżem i obrazkiem Matki Boskiej. Na rozstaju dróg, przed Kamecznicą Mąchocką, szlak zakręca w prawo i odtąd wyraźnie już wyznakowany pnie się do góry kamienistą dróżką leśną.

Diabelski Kamień. Widok od strony północnej.

Po kilkudziesięciu metrach trasa zbacza w lewo na południe i wychodzi z gęstwiny na niewielki, śródleśny ugór. Znajduje się tutaj Diabelski Kamień i pomniejsze wychodnie skalne. W pobliżu widać ślady bytności miejscowej ludności w postaci pozostałości ogniska. Za Diabelskim Kamieniem szlak ponownie brnie w zarośla, które po kilometrze marszu ustępują łące. Stąd z nagiego grzbietu Klonówki podziwiać można pejzaż Pasma Klonowskiego. Kilkanaście metrów dalej na zalesionym zboczu znajduje się platforma, z której rozciąga się widok w kierunku południowym na Padół Kielecko-Łagowski. Dalej szlak prowadzi drogą polną w stronę Masłowa Pierwszego. Jeszcze przed pierwszymi zabudowaniami miejscowości grzbiet góry obniża się. W miejscu dawnej buczyny ścieżka prowadzi pomiędzy kilkoma ogrodzonymi posesjami by dojść do asfaltowej drogi dojazdowej, łączącej się po kilkudziesięciu metrach z szosą.

Na wysokości przystanku autobusów miejskich z Kielc czerwone strzałki kierują w lewo, do centrum miejscowości. Szlak biegnie ulicą wijącą się pośród zabudowań, nieprzerwanie tracąc na wysokości. Obok kościoła dość nagle skręca w prawo i niewielką uliczką obok przykościelnego parkingu kieruje się w dół przez most na niewielkim dopływie Lubrzanki ku ulicy Spacerowej. Po kilkudziesięciu metrach marszu, równie niespodziewanie jak poprzednio, czerwona strzałka nakazuje zboczyć z ulicy na trylinkowy podjazd. Betonowa nawierzchnia kończy się po kilkunastu krokach. Dalej szlak wspina się na zbocze Domaniówki miedzą pośród łąk i pól uprawnych.

Wraz z linią lasu pojawia się wygodna i szeroka, choć usłana kamieniami droga leśna prowadząca przez buczyny prawie na sam szczyt góry. Marsz utrudnia tutaj grząski grunt rozjeżdżony przez motocykle i quady. Na zachodnim zboczu las staje się jeszcze trudniejszy do przebycia. Szlak biegnie obok zabudowań podkieleckiej wsi Dąbrowa, dociera do wschodniego zbocza Białej Góry, a następnie skręca głębiej w las na kamienistą i poprzecinaną korzeniami ścieżkę, by po 500 m wyjść wprost na zabudowania stacji wodociągowej w Dąbrowie-Koszarce. Stamtąd prowadzi do szosy, gdzie skręca w lewo, do drogi krajowej nr 7. Tutaj przecina obie jezdnie na wysokości przejścia dla pieszych i skręca w prawo na północ, biegnąć lokalną drogą dojazdową wzdłuż zachodniej jezdni ekspresówki.

Za ostatnimi zabudowaniami wsi skręca w lewo, mijając podleśną składnicę drewna. Zaraz za linią drzew trasa przecina niewielką w tym miejscu Silnicę po czym drogą bitą biegnie w górę w głąb lasu. na tym odcinku marsz możliwy jest jedynie środkiem duktu. Po obu stronach znajdują się głębokie koleiny, zazwyczaj wypełnione wodą. Szlak wkracza na teren bagienny, wielokrotnie trzeba przemieszczać się równolegle do podmokłej drogi, ścieżkami wydeptanymi przez poprzedników. Wyznakowanie szlaku nadal pozostaje czytelne. Na wysokości przesieki pod główną linią energetyczną Kielc szlak ponownie staje się zdatny do marszu. Wreszcie dociera do kładki przerzuconej nad miejską obwodnicą.

Po drugiej stronie szosy ponownie zagłębia się w las, lecz chwilę później wychodzi na drogę prowadzącą z Kielc do Zagnańska na wysokości Krzemionki. Następnie skręca w prawo i biegnie ponad kilometr wzdłuż ruchliwej i niebezpiecznej szosy poprowadzonej w poprzek zbocza góry. U podnóży Sosnowicy szlak opuszcza szosę. Wyznakowanie jest tutaj niewyraźne, o odejściu szlaku informuje głównie tablica Nadleśnictwa Zagnańsk ustawiona na mecie ścieżki dydaktycznej. Po ominięciu szlabanu leśnego pojawiają się trzy ścieżki. Szlak podąża ścieżką południową, najbardziej skrajną po lewej. Mimo obniżania się terenu marsz jest bardzo trudny z uwagi na duże zapiaszczenie podłoża. Po kilku zakrętach las ustępuje polanie z wyznaczonym miejscem do biwakowania. Znajduje się tutaj miejsce na ognisko, drewniany stół z ławami oraz tablica informacyjna ścieżki dydaktycznej uszkodzona przez wandali. Na dalszym odcinku szlak podąża na dno doliny Sufragańca. Mija drzewo, z którego pnia wyrastają dwa pionowe konary i dociera do samej rzeki. Wyznakowanie jest tutaj fatalne, o trzymaniu się szlaku informują głównie tablice nadleśnictwa. Po przejściu mostku wykonanego z drewnianych bali szlak zakręca w prawo na północ, a zaraz potem w lewo na zachód. Po kilkudziesięciu metrach dociera do śródleśnej składnicy drewna. Odtąd szlak biegnie szeroką żwirową drogą wybudowaną dla potrzeb przemysłu drzewnego.

Na skraju lasu dociera do placu manewrowego dla ciężkich pojazdów leśnych. Za szlabanem mija pierwsze zabudowania wsi Tumlin-Węgle i dociera do linii kolejowej nr 8. Następnie skręca w prawo w kierunku przystanku kolejowego Tumlin. Stamtąd zawraca na południe i dochodzi do szosy Miedziana Góra – Umer na wysokości kościoła w Tumlinie. Tutaj biegnie na południe i tuż za przystankiem autobusów miejskich z Kielc opuszcza szosę zakręcając w prawo na zachód. Po opuszczeniu wsi Tumlin-Węgle zagłębia się w niewielki zagajnik, by następnie głębokim wąwozem dotrzeć do rezerwatu Kamienne Kręgi. Tutaj wspina się na szczyt Góry Grodowej pomiędzy dwoma kamieniołomami – nieczynnym po stronie południowej i działającym na północnym zboczu. Mija kapliczkę i biegnie ścieżką prowadzącą w dół. Po dotarciu do rozstaju dróg zakręca w lewo na południe i odtąd traci na wysokości docierając do bardzo stromego zbocza. W tym miejscu względy bezpieczeństwa przemawiają za asekuracją schodzących przez inne osoby. Po zejściu ze zbocza szlak skręca w prawo i dalej ścieżką, a następnie asfaltową drogą prowadzi do miejscowości Tumlin-Podgród.

Przebieg szlaku

OdległośćAtrakcjePunktSkrzyżowania szlaków
0,0 km Szlak start.svgLegenda dwor.svg Legenda drzewo.svgGołoszyce PKSSzlak start.svg szlak turystyczny czerwony Gołoszyce – Piotrowice

Szlak start.svg szlak turystyczny niebieski Gołoszyce – Dwikozy

4,5 km Szlak dalej.svgTruskolaska
7,0 km Szlak dalej.svgWesołówka
9,0 km Szlak dalej.svgprzełęcz Karczmarka
12,5 km Szlak dalej.svgLegenda rezerwat roslinny.svg Legenda skaly.svggóra SzczytniakSzlak start.svg szlak turystyczny czarny Nowa Słupia – Piórków
15,5 km Szlak dalej.svgLegenda rezerwat krajobrazowy.svgPrzełęcz Jeleniowska
17,0 km Szlak dalej.svgLegenda skaly.svg Legenda miejsce kultu.svgGóra Jeleniowska
20,0 km Szlak dalej.svgLegenda kaplica.svgPaprocice
22,0 km Szlak dalej.svgKobyla GóraSzlak skrzyz.svg szlak turystyczny zielony Łagów – Nowa Słupia
23,0 km Szlak dalej.svgTrzcianka PKS
25,5 km Szlak dalej.svgLegenda klasztor.svg Legenda widok.svg Legenda skaly.svg Legenda rezerwat roslinny.svg Legenda maszt.svg Legenda miejsce kultu.svgŚwięty Krzyż PKSSzlak start.svg szlak turystyczny niebieski Święty Krzyż – Pętkowice
28,0 km Szlak dalej.svgLegenda pomnik.svgPrzełęcz Hucka PKS
Szlak dalej.svgLegenda kaplica.svgHuta Szklana
34,0 km Szlak dalej.svgLegenda kosciol.svg Legenda kaplica.svg Legenda cmentarz.svg Legenda pomnik.svg Legenda dwor.svgBieliny (ul. Podlesie)[2]Szlak dolacz.svg szlak turystyczny niebieski Wał Małacentowski – kapliczka świętego Mikołaja
36,0 km Szlak dalej.svgLegenda zabytek chalupa.svgKakonin
38,0 km Szlak dalej.svgLegenda kaplica.svgPrzełęcz świętego MikołajaSzlak start.svg szlak turystyczny niebieski Wał Małacentowski – kapliczka świętego Mikołaja
41,0 km Szlak dalej.svgLegenda skaly.svg Legenda rezerwat scisly.svg Legenda miejsce kultu.svgŁysica
43,5 km Szlak dalej.svgLegenda klasztor.svg Legenda kosciol.svg Legenda kaplica.svg Legenda zrodlo.svgŚwięta Katarzyna PKSSzlak skrzyz.svg szlak turystyczny niebieski Wąchock – Cedzyna
Szlak dalej.svgKrajno Pierwsze
48,5 km Szlak dalej.svgWymyślona
50,5 km Szlak dalej.svgLegenda widok.svg Legenda miejsce kultu.svgRadostowa
52,0 km Szlak dalej.svgAmeliówka PKS, MPKSzlak skrzyz.svg szlak turystyczny niebieski Wąchock – Cedzyna
53,5 km Szlak dalej.svgLegenda widok.svgDąbrówka
55,0 km Szlak dalej.svgLegenda skaly.svgDiabelski Kamień
56,5 km Szlak dalej.svgLegenda widok.svgKlonówka
58,5 km Szlak dalej.svgLegenda kosciol.svg Legenda dwor.svgMasłów Stara Wieś MPK
Szlak dalej.svgDomaniówka
61,0 km Szlak dalej.svgBiała Góra
Szlak dalej.svgKielce
63,5 km Szlak dalej.svgDąbrowa
65,5 km Szlak dalej.svgLegenda kaplica.svgDąbrowa Łąki MPK
70,5 km Szlak dalej.svgKrzemionka
77,5 km Szlak dalej.svgLegenda kosciol.svg Legenda cmentarz.svgTumlin-Węgle PKP
79,0 km Szlak dalej.svgTumlin-Podgród MPK
80,0 km Szlak dalej.svgLegenda rezerwat geologiczny.svg Legenda kamieniolom.svg Legenda kaplica.svgGóra Grodowa
82,0 km Szlak dalej.svgTumlin-Podgród
84,0 km Szlak dalej.svgLegenda kamieniolom.svgWykieńska
85,5 km Szlak dalej.svgLegenda skaly.svgKamień
Szlak dalej.svgCiosowa MPK
87,0 km Szlak dalej.svgLegenda kamieniolom.svgCiosowska
90,5 km Szlak dalej.svgPorzecze
94,5 km Szlak dalej.svgLegenda rezerwat roslinny.svg Legenda wawoz.svgBarania GóraSzlak start.svg szlak turystyczny czarny Oblęgorek – Barania Góra
95,5 km Szlak dalej.svgWidoma
97,0 km Szlak dalej.svgSiniewska Góra
103,0 km Szlak dalej.svgLegenda kaplica.svg Legenda rezerwat krajobrazowy.svgPerzowa
104,0 km Szlak dalej.svgKuźniacka Góra
105,0 km Szlak start.svgLegenda ruiny.svgKuźniaki PKSSzlak start.svg szlak turystyczny niebieski Kuźniaki – Pogorzałe

Galeria

Zobacz też

Przypisy

1. Historia szlaku im. Edmunda Massalskiego. [w:] swietokrzyskie.org.pl [on-line]. 2009-06-20. [dostęp 2018-11-05].
  2. Szlaki piesze – Informacje – Urząd Gminy Bieliny, bieliny.pl [dostęp 2021-02-16].

Linki zewnętrzne

Media użyte na tej stronie

POL Szlak czerwony.svg
Czerwony szlak turystyczny.
POL Szlak niebieski.svg
Niebieski szlak turystyczny.
Legenda miejsce kultu.svg
Symbol miejsca kultu do legendy mapy
POL Szlak zielony.svg
Zielony szlak turystyczny.
Legenda zabytek techniki.svg
Symbol zabytku techniki do legendy mapy
Legenda lotnisko.svg
Symbol lotniska do legendy mapy
Legenda miejsce bitwy.svg
Symbol miejsca bitwy do legendy mapy
Legenda wawoz.svg
Symbol wąwozu do legendy mapy
Legenda zabytek.svg
Symbol zabytku do legendy mapy
Legenda hotel.svg
Symbol hotelu do legendy mapy
Legenda zrodlo.svg
Symbol źródła do legendy mapy
Legenda park narodowy.svg
Symbol parku narodowego do legendy mapy
Legenda bus.svg
Symbol przystanku autobusowego do legendy mapy
Legenda zabytek judaizmu.svg
Symbol zabytku judaizmu do legendy mapy
Legenda szczyt.svg
Symbol szczytu do legendy mapy Mountain sign.svg
Legenda klasztor.svg
Symbol klasztoru do legendy mapy
POL Szlak czarny.svg
Czarny szlak turystyczny.
Legenda skaly.svg
Symbol skał do legendy mapy
Legenda rezerwat faunistyczny.svg
Symbol rezerwatu faunistycznego do legendy mapy
Legenda kopalnia.svg
Symbol kopalni do legendy mapy
Legenda park.svg
Symbol parku do legendy mapy
Świętokrzyski Park Narodowy 04.JPG
Czerwony szlak, między Łysicą a Świętą Katarzyną
Legenda pomnik.svg
Symbol pomnika do legendy mapy
Legenda kosciol.svg
Symbol kościoła do legendy mapy
Legenda rezerwat krajobrazowy.svg
Symbol rezerwatu krajobrazowego do legendy mapy
Klonówka 01 ssj 20070806.jpg
Autor: Paweł Cieśla Staszek_Szybki_Jest, Licencja: CC BY-SA 4.0
Diabelski Kamień na Klonówce w Górach Świętokrzyskich
Legenda pomnik przyrody.svg
Symbol pomnika przyrody do legendy mapy
Legenda tunel.svg
Symbol tunelu do legendy mapy
Legenda camping.svg
Symbol campingu do legendy mapy
Legenda grodzisko.svg
Symbol grodziska do legendy mapy
Sw Katarzyna kaplica sw Franciszka 051006.jpg
Autor: Jakub Hałun, Licencja: CC-BY-SA-3.0
Kaplica św. Franciszka (Święta Katarzyna, województwo świętokrzyskie)
POL Kuźniaki, wielki piec hutniczy.jpg
Autor: Grzegorz Pietrzak (user Vindicator), Licencja: CC BY-SA 3.0
Zabytkowy wielki piec hutniczy, Kuźniaki, Polska
Barania Gora 01 ssj 20060326.jpg
Autor: Paweł Cieśla Staszek_Szybki_Jest, Licencja: CC BY-SA 4.0
Barania Góra reserve in Świętokrzyskie Mountains (Poland)
Psarska i Miejska z Radostowej 02.jpg
Autor: Ptasiek, Licencja: CC BY-SA 4.0
Psarska i Miejska. Widok z Radostowej.
Swietokrzyska Chata, Swietokrzyskie Mountains, Poland.jpg
Autor: vindicator, slightly corrected by User:blueshade, Licencja: CC BY 2.0
Świętokrzyska Hut in Kakonin / Swietokrzyskie Mountains
Legenda zamek.svg
Symbol zamku do legendy mapy
Legenda dwor.svg
Symbol dworu do legendy mapy
Legenda pole namiotowe.svg
Symbol pola namiotowego do legendy mapy
Legenda kamieniolom.svg
Symbol kamieniołomu do legendy mapy
Legenda kolej.svg
Symbol stacji kolejowej do legendy mapy
Legenda jaskinia.svg
Symbol jaskinii do legendy mapy
Kapliczka świętego Mikołaja.jpg
Kapilczka świętego Mikołaja, Łysogóry
Legenda widok.svg
Symbol punktu widokowego do legendy mapy
Legenda kopiec.svg
Symbol kopca do legendy mapy
Legenda maszt.svg
Symbol masztu do legendy mapy
Legenda kaplica.svg
Symbol kaplicy do legendy mapy
Legenda przelecz.svg
Symbol przełęczy do legendy mapy
POL, Góra Perzowa, Kapliczka św. Rozalii.jpg
Autor: Grzegorz Pietrzak (user VindicatoR), Licencja: CC BY 2.5
Kapliczka św. Rozalii, Góra Perzowa, Góry Świętokrzyskie, Polska
Legenda rezerwat scisly.svg
Symbol rezerwatu ścisłego do legendy mapy
Legenda drzewo.svg
Symbol drzewa do legendy mapy
Legenda ruiny.svg
Symbol ruin do legendy mapy
POL Kuźniaki, szlak czerwony.jpg
Autor: Grzegorz Pietrzak (user VindicatoR), Licencja: CC BY 2.5
Początek czerwonego szlaku turystycznego w Kuźniakach, Góry Świętokrzyskie, Polska, 2006 r.
Lysica goloborze.jpg
Autor: Autor nie został podany w rozpoznawalny automatycznie sposób. Założono, że to Vindicator (w oparciu o szablon praw autorskich)., Licencja: CC BY 2.0

Tytuł: Łysica, Góry Świętokrzyskie, Polska
Zrobione przez: VindicatoR
Data: 16 września, 2004

Aparat: Canon PowerShot A75
Legenda port.svg
Symbol portu do legendy mapy
Legenda cmentarz.svg
Symbol cmentarza do legendy mapy
Świętokrzyski Park Narodowy 05.JPG
Czerwony szlak, między Łysą Górą a Łysicą
Legenda schronisko.svg
Symbol schroniska do legendy mapy
Legenda prom.svg
Symbol promu do legendy mapy
Legenda latarnia.svg
Symbol latarnii do legendy mapy
Świętokrzyski Park Narodowy 10.JPG
Czerwony szlak, między Łysą Górą a Łysicą
Legenda zabytek chalupa.svg
Symbol zabytkowej chaty do legendy mapy
Legenda rezerwat roslinny.svg
Symbol rezerwatu florystycznego do legendy mapy
Legenda cmentarz zydowski.svg
Symbol cmentarza żydowskiego do legendy mapy
Legenda rezerwat geologiczny.svg
Symbol rezerwatu geologicznego do legendy mapy