Granica Europa-Azja

Granica Europa – Azja – linia podziału Eurazji na Europę i Azję. Granica ta jest i zawsze była umowna, w dużym przybliżeniu łączy ona Morze Czarne, Morze Kaspijskie i Morze Karskie.

Najczęściej przyjmowana granica Europa-Azja

Kolor zielony – Europa; żółty – Azja; linia A – wariant przebiegu granicy, B-J – inne warianty przebiegu granicy

Najczęściej przyjmowana granica geograficzna przebiega następująco (granica czerwona (A) na mapie): od Cieśniny Kerczeńskiej na północ, wschodnim brzegiem Morza Azowskiego i Zatoki Taganroskiej do ujścia rzeki Don; dalej w górę Donu do ujścia Manyczu, następnie Manyczem i Obniżeniem Kumsko-Manyckim do środkowego odcinka rzeki Kumy; potem dolnym jej biegiem w kierunku wschodnim aż do ujścia do Morza Kaspijskiego; dalej północno-zachodnim i północnym brzegiem tego zbiornika wodnego do (sezonowego) ujścia rzeki Emby; następnie w górę Emby w kierunku północno-wschodnim aż do jej źródeł w Mugodżarach; dalej prostopadle na północ do miejsca, w którym rzeka Ural ostro skręca ku zachodowi i górnym biegiem tej rzeki na północ aż do podnóża Uralu (jak na mapie; taki przebieg granicy najczęściej podawany jest przez polskich geografów); wreszcie wschodnim podnóżem gór w kierunku północnym aż do rzeki Bajdaraty, z której biegiem skręca na północny wschód do jej ujścia do Zatoki Bajdarackiej na Morzu Karskim, dalej wschodnim wybrzeżem Nowej Ziemi do Przylądka Flissingskiego.

Inne warianty przebiegu granicy

Granica wschodnia

• wzdłuż grzbietu Uralu (działem wód), a nie wschodnim podnóżem tych gór, i na północy bezpośrednio do Morza Karskiego (wariant B na mapie; powszechnie przyjmowany w krajach anglosaskich); względnie skręca na zachód, grzbietem gór Paj Choj aż do przylądka Jugorskij Szar i dalej wschodnim wybrzeżem wysp Wajgacz i Nowej Ziemi (wariant C na mapie);
  • górami Ural (działem wód lub wschodnimi stokami), rzeką Ural aż do Morza Kaspijskiego (wariant B na mapie);
  • górami Ural (działem wód lub wschodnimi stokami), następnie rzeką Ural do granicy między Kazachstanem a Rosją i dalej tą granicą aż do Morza Kaspijskiego (wariant D na mapie)
  • wschodnimi stokami Uralu, wzdłuż Mugodżarów, zachodnią granicą wyżyny Ustiurt i północną granicą wyżyny Mangystau (Mangyszłak) (na półwyspie o tej samej nazwie) do Morza Kaspijskiego obok miasta Fort Szewczenko (granica ta stosowana jest m.in. w niektórych polskich atlasach i mapach szkolnych)

Granica południowo-wschodnia

Terytoria należące do Europy według wszystkich współczesnych definicji granicy między Europą a Azją

Terytoria, których kontynentalna przynależność do Europy zależy od wybranego określenia granicy między Europą a Azją

Terytoria poza geograficzną Europą, często określane jako Europa na podstawie kryteriów geopolitycznych, ekonomicznych i historyczno-kulturowych

Granica południowo-wschodnia – linia podziału między Morzem Czarnym a Kaspijskim – budzi największe kontrowersje i jest źródłem rozbieżności.

Problem granicy na Morzu Egejskim

Problematyczny jest przebieg tej granicy na Morzu Egejskim – przyjmuje się, że przebiega środkiem Morza Egejskiego (zatem część wysp Grecji leży w Azji).

Istnieją jednak koncepcje, że granica ta przebiega wzdłuż granicy politycznej między Grecją a Turcją, lub wschodnim wybrzeżem Morza Egejskiego (odcinając Anatolię od morza i wszelkich na nim wysp).

Galeria

Media użyte na tej stronie

Map of Europe, according to various definitions.jpg
Autor: Рагин1987, Licencja: CC BY-SA 4.0
Карта демонстрирующая расположение европейского континента, а также площадь европейских и трансконтинентальных государств в Европе, в зависимости от выбранного варианта определения границы между Европой и Азией.
Possible definitions of the boundary between Europe and Asia.png
Autor: Aotearoa, Licencja: CC BY-SA 4.0
Mapa wariantów przebiegów granicy pomiędzy Europą a Azją
  • A: przebieg granicy wg Międzynarodowej Unii Geograficznej: [2] rzeką Don, Obniżeniem Kumsko-Manyckim, doliną Kumy, brzegiem Morza Kaspiskiego, doliną Emby, Mugodżorami, górnym biegiem rzeki Ural, wschodnim podnóżem gór Ural, rzeką Bajdarata do Zatoki Bajdarackiej

linie pomarańczowe - inne warianty przebiegu granicy:

• B: od Morza Kaspijskiego rzeką Ural, następnie grzbietem Uralu (działem wód) i na północy bezpośrednio do Morza Karskiego
  • C: od Morza Kaspijskiego rzeką Ural, następnie grzbietem Uralu i grzbietem gór Paj Choj aż do przylądka Jugorskij Szar (odmiana wariantu B)
  • D: od Morza Kaspijskiego granicą rosyjsko-kazachską, a następnie górami Ural
  • E: wzdłuż północnych podnóży Kaukazu
  • F: szczytami Wielkiego Kaukazu, od Półwyspu Apszerońskiego po Cieśninę Kerczeńską
  • G: wzdłuż południowych podnóży Kaukazu
  • H: obniżeniem tektonicznym między Wielkim i Małym Kaukazem - czyli wzdłuż rzek Rioni i Kura
  • I: wzdłuż grzbietu Małego Kaukazu i dalej wzdłuż rzek Araks i Kura
  • J: wzdłuż dawnej południowej granicy ZSRR
Pervouralsk Border Europe Asia.jpg
Autor: (WT-shared) FreakRob 15:02, 14 November 2008 (EST), Licencja: CC BY-SA 3.0
Monument "Europe-Asia": Monument on the border of Europe and Asia. Original monument was built in 1837. Restored in 2003.