Krzywula (dopływ Ślęzy)

160,7 m n.p.m.[1]

Współrzędne

50°47′56″N 16°53′44″E/50,798889 16,895556

Położenie na mapie powiatu dzierżoniowskiego
Mapa konturowa powiatu dzierżoniowskiego, u góry znajduje się punkt z opisem „źródło”, natomiast blisko prawej krawędzi u góry znajduje się punkt z opisem „ujście”
Położenie na mapie województwa dolnośląskiego
Mapa konturowa województwa dolnośląskiego, blisko centrum na prawo znajduje się punkt z opisem „źródło”, powyżej na prawo znajduje się również punkt z opisem „ujście”
Położenie na mapie Polski
Mapa konturowa Polski, po lewej nieco na dole znajduje się punkt z opisem „źródło”, powyżej na prawo znajduje się również punkt z opisem „ujście”

Krzywula (Krzywna, niem. Heidersdorfer Wasser) – potok, lewy dopływ Ślęzy[2] o długości 19,16 km[3].

Potok płynie na Przedgórzu Sudeckim w woj. dolnośląskim. Strefa źródliskowa potoku znajduje się na wschodnim skraju Kotliny Dzierżoniowskiej, we wsi Roztocznik, u zachodniego podnóża Wzgórz Krzyżowych, na wysokości około 320 m n.p.m. W górnym biegu, potok łagodnie spływa w kierunku północnym, przez niezalesione tereny zachodniego podnóża Wzgórz Krzyżowych. W okolicy Stoszowa, potok skręca na wschód i płynie północnym podnóżem Wzgórz Krzyżowych w kierunku Sieniawki. Przed Sieniawką w okolicy północno-wschodniego obrzeża Wzgórz Krzyżowych, potok wpływa do Stawu Trzcinowego. Wypływając ze stawu, płynie w kierunku wschodnim, do południowych obrzeży miejscowości Ratajno, po minięciu wsi i przepłynięciu około 2 km, potok skręca na północ i wpada do zbiornika Łagiewniki, położonego na południowo-zachodnich obrzeżach miejscowości Łagiewniki. Opuszczając zbiornik potok skręca łagodnie na północny wschód, przepływając przez Łagiewniki, dalej płynie wśród pól uprawnych do ujścia do Ślęzy, do której uchodzi na wysokości około 165 m n.p.m., w okolicy Białobrzezia. Zasadniczy kierunek biegu potoku jest północno-wschodni.

Jest to potok nizinny, odwadniający Wzgórza Krzyżowe, skąd uchodzą do niego nienazwane strumienie i potoki. W dolnym biegu przez system kanałów odwadnia tereny, położone między Wzgórzami Gumińskimi a Wzgórzami Łagiewnickimi. W większości swojego biegu jest nieuregulowany.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Media użyte na tej stronie

Relief Map of Poland.svg
Autor: TUBSEmail Silk.svg Gallery, Licencja: CC BY-SA 3.0
Location map of Poland
Wikimedia Community Logo.svg
Logo społeczności Wikimedia. Proszę zauważyć, że w przeciwieństwie do większości logotypów związanych z ruchem Wikimedia, to logo nie jest zarejestrowane jako znak towarowy.
Lower Silesian Voivodeship Relief location map.svg
Autor: SANtosito, Licencja: CC BY-SA 4.0
Relief location map of Lower Silesian Voivodeship, Poland. Geographic limits of the map: