Ulica Sandomierska w Kielcach

Przebieg
Ikona ulica skrzyżowanie.svgświatła0m↓ al. IX Wieków Kielc
← ul. Źródłowa (DK73)
→ al. Solidarności (DK73)
Ikona ulica z lewej.svg125m← ul. Ceglana
Ikona ulica z prawej.svg5235m→ ul. Cmentarna
Ikona ulica z prawej.svg5470m→ ul. Warzywna
Ikona ulica z prawej.svg5590m→ ul. Lubrzanka
Ikona ulica.svg5675mgranica miasta z gminą Górno; dalej jako ul. Kielecka w Cedzynie
brak współrzędnych
Mapa konturowa Kielc, blisko centrum na prawo u góry znajduje się punkt z opisem „początek”, natomiast blisko prawej krawiędzi znajduje się punkt z opisem „koniec”
Geographylogo.svg
Położenie na mapie Kielc
Widok na budynek Państwowej Straży Pożarnej

Ulica Sandomierska[2] – ulica w Kielcach. Do 2011 roku była ona fragmentem drogi krajowej nr 74.

Historia

Do 1916 roku ulica (wraz z ob. ul. Bodzentyńską) nosiła nazwę ul. Bożęcką. Wówczas została zmieniona przez okupacyjne władze austriackie na ulicę Bodzentyńską. Pod taką nazwą przetrwała do 1945 roku, kiedy to została zmieniona na ul. Armii Czerwonej. W latach 90. fragment od Rynku do Al. IX Wieków Kielc wrócił do poprzedniej nazwy, natomiast fragment od powstałej w latach 70. XX wieku Al. IX Wieków Kielc w kierunku wschodnim otrzymał nazwę ul. Sandomierskiej[3].

W przeszłości droga posiadała jedną jezdnię po 1 pasie ruchu, jednak w latach 70. XX wieku rozpoczęto wyburzenia pod poszerzenie ulicy ówczesnej Armii Czerwonej (ob. Sandomierska) do dwupasmowej drogi[4]. W późniejszych latach na zachodnim odcinku drogi do skrzyżowania z ulicami Szczecińską i Poleską poszerzono ją do 3 pasów ruchu w obie strony, z czego skrajnymi pasami są powstałe w 2010 roku bus-pasy[5].

Przebieg

Ulica jedną z najdłuższych ulic w Kielcach - ma około 5,7 km długości. Zaczyna się na skrzyżowaniu z ulicą Źródłową oraz alejami: Solidarności i IX Wieków Kielc. Później krzyżuje się z ulicą Romualda i T. Włoszka, Małopolską, Śląską, Szczecińską i Poleską, G. Morcinka, W. Przyborowskiego i Wikaryjską, Cmentarną, oraz Lubrzanką, by skończyć się na granicy miasta z Cedzyną (gmina Górno), gdzie idzie dalej jako ulica Kielecka[2][6].

Przebudowy ulicy Sandomierskiej

W 2010 roku oddano do użytku bus-pas na odcinku między skrzyżowaniem z ulicą Źródłową i alejami: Solidarności i IX Wieków Kielc oraz skrzyżowaniem z ulicami Szczecińską i Poleską. Wywołało to spore niezadowolenie wśród okolicznych mieszkańców i przedsiębiorców[5][7].

W planach jest wybudowanie ścieżki rowerowej w okolicy południowej jezdni na odcinku do skrzyżowania z ulicami Szczecińską i Poleską. Przebiegać ma koło drogi, a w okolicy skrzyżowania z ulicą Śląską ma przebiegać przez bus-pas. Przetarg ogłoszono pod koniec stycznia 2021 roku[8].

Ważniejsze obiekty na ulicy Sandomierskiej

Komunikacja miejska

Na ulicy Sandomierskiej znajduje się 14 przystanków, które są obsługiwane przez 14 linii (10, 14, 19, 38, 41, 43, 47, 50, 51, 106, 109, C, F i Z)[15]

Przypisy

1. http://andrzejp.kielce.com.pl/KIELCE/zmiany.html
  2. a b Miejski Zarząd Dróg w Kielcach - Ulice z nazwami zaczynającymi się od litery R do litery S, www.mzd.kielce.pl [dostęp 2020-12-23].
  3. Redakcja, Kiedy patron zawadza, Echo Dnia Świętokrzyskie, 20 stycznia 2005 [dostęp 2021-08-24] (pol.).
  4. Kielce - Ulica Sandomierska.
  5. a b Kielce: Buspas na Sandomierskiej już w tym tygodniu.
  6. Mapa Górno, plan miasta Górno, mapa Górno, mapa.nocowanie.pl [dostęp 2020-12-23].
  7. Wyborcza.pl, kielce.wyborcza.pl [dostęp 2022-01-14].
  8. Agata Kowalczyk, Na ulicy Sandomierskiej w Kielcach powstanie nowa ścieżka rowerowa, na jezdni i obok niej, Kielce Nasze Miasto, 29 stycznia 2021 [dostęp 2022-01-14] (pol.).
  9. Rozbudowa obiektów strażnicy jednostki Ratowniczo-Gaśniczej Nr 1 w Kielcach, www.straz.kielce.pl [dostęp 2020-12-23].
  10. Strażacy z Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 1 w Kielcach już w nowej siedzibie, straz.kielce.pl [dostęp 2020-12-23].
  11. PGE Systemy S.A, Kontakt - Oddziały - Skarżysko-Kamienna - Rejon Energetyczny Kielce, pgedystrybucja.pl [dostęp 2020-12-23] (pol.).
  12. 🏤 Poczta Kielce - lista placówek Urzędów Poczty Polskiej., kielce.poczta-online.com [dostęp 2020-12-23].
  13. Prokuratura Okręgowa w Kielcach, www.prokuratura.kielce.pl [dostęp 2021-08-24].
  14. Prokuratura Okręgowa w Kielcach, www.prokuratura.kielce.pl [dostęp 2021-08-24].
  15. ZTM Kielce :: Rozkład Jazdy, sip.ztm.kielce.pl [dostęp 2020-12-23].

Media użyte na tej stronie

Ikona ulica skrzyżowanie.svg
Ikona ulica.svg
Ikona ulicy
Green pog.svg
Shiny green button/marker widget.
Kielce-outlined.svg
Autor: Paweł Cieśla Staszek Szybki Jest, Licencja: CC BY-SA 4.0
Mapa Kielc
Autor: Onui2, Licencja: CC BY-SA 4.0
Jednostka Państwowej Straży Pożarnej zlokalizowana w Kielcach przy ul. Sandomierskiej
Widok na skrzyżowanie ulic Sandomierskiej i Śląskiej od strony południowo-wschodniej